Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania
§1
1. Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania opracowano w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły.
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania stanowi załącznik do Statutu Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Parznicach.
§ 2
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
· wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
· postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
· dbałość o honor i tradycje szkoły;
· dbałość o piękno mowy ojczystej;
· dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
· godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
· okazywanie szacunku innym osobom.
2. Śródroczną oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
· wzorowe;
· bardzo dobre;
· dobre;
· poprawne;
· nieodpowiednie;
· naganne
3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
4. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
5. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 3
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 4
1. Na początku każdego roku szkolnego uczeń otrzymuje 100 punktów. W trakcie trwania semestru uczeń gromadzi punkty dodatnie i ujemne, które przed klasyfikacją są sumowane przez wychowawcę i przekładane na ocenę zachowania.
2. Ocenę śródroczną zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o sumę punktów zdobytych przez ucznia w semestrze. Ocenę roczną zachowania ustala się w oparciu o sumę punktów z całego roku.
3. Wychowawca klasy ma obowiązek do ustalenia oceny zachowania zgodnie z przyjętymi punktowymi kryteriami oceny zachowania, uwzględniając samoocenę ucznia, opinię klasy, nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
4. Po wysłuchaniu opinii ww. wychowawca może od sumy uzyskanych punktów odjąć lub dodać od 1 do 20 punktów.
5. Jeżeli uczeń na koniec I semestru otrzymał naganną lub nieodpowiednią ocenę zachowania, może starać się o ocenę wyższą na koniec roku, jednakże zobowiązany jest do przestrzegania opracowanego kontraktu zawartego z wychowawcą i pedagogiem w obecności rodziców/opiekunów prawnych. Za pracę nad sobą i widoczne jej efekty wychowawca może przyznać do 50 punktów.
6. Uczniowie i ich rodzice/opiekunowie prawni mogą zgłaszać zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
7. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która:
1) ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;
2) w skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący tej komisji;
b) wychowawca klasy;
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
d) pedagog;
e) psycholog;
f) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;
g) przedstawiciel Rady Rodziców;
3) z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) skład komisji;
b) termin posiedzenia;
c) wynik głosowania;
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem;
4) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 5
1. Skala ocen zachowania:
· 200 punktów i więcej - wzorowe
· 199 – 150 punktów - bardzo dobre
· 149 – 100 punktów - dobre
· 99 – 50 punktów - poprawne
· 49 – 0 punktów - nieodpowiednie
· poniżej 0 - naganne
§6
1. Szczegółowe kryteria zachowania
1) Punkty dodatnie:
· udział w szkolnych konkursach i zawodach sportowych:
ü sam udział - 2 pkt.
ü zajęcie I, II lub III miejsca - 15 pkt.
ü za uzyskanie wyróżnienia - 10 pkt.
· udział w międzyszkolnych konkursach i zawodach sportowych:
ü sam udział - 10 pkt.
ü zajęcie I, II lub III miejsca - 20 pkt.
ü za uzyskanie wyróżnienia - 15 pkt.
· pomoc w organizowaniu imprez szkolnych:
ü przygotowanie strojów, dekoracji - 10 pkt.
ü przygotowanie i obsługa sprzętu nagłaśniającego - 10 pkt.
ü dekorowanie sali na zabawy i dyskoteki szkolne - 10 pkt.
ü sprzątanie sali po dyskotekach - 10 pkt.
· udział w realizacji projektu edukacyjnego:
ü aktywne uczestnictwo - 30 pkt.
ü prawidłowe wykonywanie zadań - 20 pkt.
ü częściowe wykonywanie zleconych zadań - 10 pkt.
· udział w imprezach szkolnych:
ü przygotowanie i udział w akademiach szkolnych, przedstawieniach, apelach - 15 pkt.
· praca na rzecz klasy, szkoły, terenu szkoły i środowiska:
ü wystrój sali, wykonanie dekoracji - 5 pkt.
ü wystrój szkoły - 5 pkt.
ü dbałość o przydzielony teren - 5 pkt.
ü porządkowanie terenu szkoły i wokół niej - 5 pkt.
ü aktywna praca w Samorządzie Uczniowskim i innych organizacjach - 15 pkt.
ü aktywna praca w Samorządzie Klasowym - 10 pkt.
ü współpraca z Samorządem Gminnym - 10 pkt.
ü praca w redakcji gazetki szkolnej - 15 pkt.
ü wywiązywanie się z powierzonych funkcji (raz w semestrze) - 5 pkt.
ü rozwijanie własnych zainteresowań w klubach i zespołach pozaszkolnych - 15pkt.
ü wolontariat - 15 pkt.
ü udział w akcjach organizowanych przez szkołę (zbiórka makulatury, plastikowych nakrętek, baterii (jednorazowo za każdą akcję wg regulaminu akcji) - 20 pkt.
· Frekwencja
ü 100% frekwencja (raz w semestrze) - 15pkt.
ü brak godzin nieusprawiedliwionych (raz w semestrze) - 10 pkt.
ü brak spóźnień (raz w semestrze) - 5 pkt.
· Pomoc kolegom w nauce i odrabianiu lekcji (raz w semestrze) - 20 pkt.
· Wysoka kultura bycia i słowa:
ü kulturalne zachowanie w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły (jeden raz w semestrze) - 10 pkt.
ü wzorowe zachowanie na wycieczkach szkolnych (raz w semestrze) - 10 pkt.
ü wygląd zewnętrzny ucznia: estetyka, schludność, stosowny ubiór, przestrzeganie zasad higieny ( raz w semestrze) - 10 pkt.
ü brak punktów ujemnych (raz w semestrze) - 10 pkt.
2) Punkty ujemne:
· Niewłaściwe zachowanie w szkole i poza nią:
ü przeszkadzanie w prowadzeniu zajęć lekcyjnych - -5 pkt.
ü lekceważenie poleceń nauczycieli i innych pracowników szkoły - -5 pkt.
ü lekceważenie obowiązków uczniowskich - -5 pkt.
ü używanie wulgarnych słów - -5 pkt.
ü żucie gumy, jedzenie podczas lekcji - -5 pkt.
nieodpowiednie zachowanie wobec kolegów, koleżanek (przezywanie, ubliżanie, wyśmiewanie, poniżanie, dokuczanie) - -10 pkt.
ü zaśmiecanie szkoły i jej otoczenia - -5 pkt.
ü palenie papierosów - -10 pkt.
ü sytuacje gorszące i deprawujące związane z seksem - -15 pkt.
ü niszczenie sprzętu szkolnego (np. pisanie po ławkach, ścianach, celowe uszkodzenia, niszczenie książek w bibliotece) - -15 pkt.
ü niszczenie mienia innych osób - -10 pkt.
ü brak obuwia zmiennego - -3 pkt.
ü przynoszenie niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu i życiu przedmiotów i substancji - -15 pkt.
· Frekwencja
ü każda nieusprawiedliwiona godzina - -5 pkt.
ü każde spóźnienie - -3 pkt.
ü każdy nieusprawiedliwiony dzień - -15 pkt.
ü samowolne opuszczenie zajęć lekcyjnych - -15 pkt.
· Strój i wygląd
ü niechlujny, niestosowny - -3 pkt.
ü noszenie czapek i kapturów w szkole - -3 pkt.
ü nieodpowiedni strój podczas uroczystości szkolnych - -5 pkt.
ü zbyt mocny makijaż - -3 pkt.
ü noszenie ozdób mogących narazić na niebezpieczeństwo zdrowie własne lub innych osób - -3 pkt.
· Niewłaściwy stosunek do zadań związanych z realizacją projektu edukacyjnego - -20 pkt.
3) Ocena ulega bezwarunkowemu obniżeniu do nagannej w sytuacjach takich jak:
ü kradzież
ü wyłudzanie pieniędzy
ü przebywanie pod wpływem środków odurzających
ü nieusprawiedliwienie nieobecności powyżej 50 godzin
ü fałszowanie podpisów i dopisywanie ocen
4) O sytuacjach wymienionych wyżej zawiadamiani są rodzice/ opiekunowie prawni oraz Policja.
Jeżeli uczeń dopuści się napaści lub znieważenia nauczyciela, to taki czyn ścigany jest z oskarżenia publicznego (sprawa w Sądzie dla Nieletnich). Ocena zachowania bezwarunkowo zostaje obniżona do nagannej.
|