Publiczne Gimnazjum
im. Jana Pawła II w Parznicach

 

 

WSPÓŁPRACA
logo_bocian logo_caritas

logo_wolontariat logo_ptsm


Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania

§1

1. Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania opracowano w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania  i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów  w szkołach publicznych.

2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych  w Statucie Szkoły.

3. Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania stanowi załącznik do Statutu Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Parznicach.

§ 2

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

· wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

· postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

· dbałość o honor i tradycje szkoły;

· dbałość o piękno mowy ojczystej;

· dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

· godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

· okazywanie szacunku innym osobom.

2. Śródroczną oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:

· wzorowe;

· bardzo dobre;

· dobre;

· poprawne;

· nieodpowiednie;

· naganne

3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

4. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,  promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

5. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

§ 3

1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;

2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 4

1. Na początku każdego roku szkolnego uczeń otrzymuje 100 punktów. W trakcie trwania semestru uczeń gromadzi punkty dodatnie i ujemne, które przed klasyfikacją są sumowane przez wychowawcę i przekładane na ocenę zachowania.

2. Ocenę śródroczną zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o sumę punktów zdobytych przez ucznia w semestrze. Ocenę roczną zachowania ustala się w oparciu  o sumę punktów  z całego roku.

3. Wychowawca klasy ma obowiązek do ustalenia oceny zachowania zgodnie z przyjętymi punktowymi kryteriami oceny zachowania, uwzględniając samoocenę ucznia, opinię klasy, nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.

4. Po wysłuchaniu opinii ww. wychowawca może od sumy uzyskanych punktów odjąć lub dodać od 1 do 20 punktów.

5. Jeżeli uczeń na koniec I semestru otrzymał naganną lub nieodpowiednią ocenę zachowania, może starać się o ocenę wyższą na koniec roku, jednakże zobowiązany jest do przestrzegania opracowanego kontraktu zawartego z wychowawcą  i pedagogiem w obecności rodziców/opiekunów prawnych.
Za pracę nad sobą i widoczne jej efekty wychowawca może przyznać do 50 punktów.

6. Uczniowie i ich rodzice/opiekunowie prawni mogą zgłaszać zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

7. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która:

1) ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów,
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;

2) w skład komisji wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący tej komisji;

b) wychowawca klasy;

c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;

d) pedagog;

e) psycholog;

f) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;

g) przedstawiciel Rady Rodziców;

3) z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a) skład komisji;

b) termin posiedzenia;

c) wynik głosowania;

d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem;

4) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 5

1. Skala ocen zachowania:

· 200 punktów i więcej                            - wzorowe

· 199 – 150 punktów                               - bardzo dobre

· 149 – 100 punktów                               - dobre

· 99 – 50 punktów                                   - poprawne

· 49 – 0 punktów                                     - nieodpowiednie

· poniżej 0                                               - naganne

§6

1. Szczegółowe kryteria zachowania

1) Punkty dodatnie:

· udział w szkolnych konkursach i zawodach sportowych:

ü sam udział - 2 pkt.

ü zajęcie I, II lub III miejsca   - 15 pkt.

ü za uzyskanie wyróżnienia   - 10 pkt.

· udział w międzyszkolnych konkursach i zawodach sportowych:

ü sam udział    - 10 pkt.

ü zajęcie I, II lub III miejsca    - 20 pkt.

ü za uzyskanie wyróżnienia  - 15 pkt.

· pomoc w organizowaniu imprez szkolnych:

ü przygotowanie strojów, dekoracji  - 10 pkt.

ü przygotowanie i obsługa sprzętu nagłaśniającego   - 10 pkt.

ü dekorowanie sali na zabawy i dyskoteki szkolne   - 10 pkt.

ü sprzątanie sali po dyskotekach   - 10 pkt.

· udział w realizacji projektu edukacyjnego:

ü aktywne uczestnictwo  - 30 pkt.

ü prawidłowe wykonywanie zadań  - 20 pkt.

ü częściowe wykonywanie zleconych zadań   - 10 pkt.

· udział w imprezach szkolnych:

ü przygotowanie i udział w akademiach szkolnych, przedstawieniach, apelach   - 15 pkt.

· praca na rzecz klasy, szkoły, terenu szkoły i środowiska:

ü wystrój sali, wykonanie dekoracji  - 5 pkt.

ü wystrój szkoły  - 5 pkt.

ü dbałość o przydzielony teren  - 5 pkt.

ü porządkowanie terenu szkoły i wokół niej  - 5 pkt.

ü aktywna praca w  Samorządzie Uczniowskim i innych organizacjach   - 15 pkt.

ü aktywna praca w Samorządzie Klasowym  - 10 pkt.

ü współpraca z Samorządem Gminnym  - 10 pkt.

ü praca w redakcji gazetki szkolnej  - 15 pkt.

ü wywiązywanie się z powierzonych funkcji (raz w semestrze)   - 5 pkt.

ü rozwijanie własnych zainteresowań w klubach i zespołach pozaszkolnych  - 15pkt.

ü wolontariat  - 15 pkt.

ü udział w akcjach organizowanych przez szkołę (zbiórka makulatury, plastikowych nakrętek, baterii (jednorazowo za każdą akcję wg regulaminu akcji)  - 20 pkt.

· Frekwencja

ü 100% frekwencja (raz w semestrze)  - 15pkt.

ü brak godzin nieusprawiedliwionych (raz w semestrze)  - 10 pkt.

ü brak spóźnień (raz w semestrze)  - 5 pkt.

· Pomoc kolegom w nauce i odrabianiu lekcji (raz w semestrze)   - 20 pkt.

· Wysoka kultura bycia i słowa:

ü kulturalne zachowanie w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły (jeden raz w semestrze)  - 10 pkt.

ü wzorowe zachowanie na wycieczkach szkolnych (raz w semestrze) - 10 pkt.

ü wygląd zewnętrzny ucznia: estetyka, schludność, stosowny ubiór, przestrzeganie zasad higieny  ( raz w semestrze)   - 10 pkt.

ü brak punktów ujemnych (raz w semestrze) - 10 pkt.

2) Punkty ujemne:

· Niewłaściwe zachowanie w szkole i poza nią:

ü przeszkadzanie w prowadzeniu zajęć lekcyjnych   -  -5 pkt.

ü lekceważenie poleceń nauczycieli i innych pracowników szkoły  -  -5 pkt.

ü lekceważenie obowiązków uczniowskich  -  -5 pkt.

ü używanie wulgarnych słów  -  -5 pkt.

ü żucie gumy, jedzenie podczas lekcji -  -5 pkt.

nieodpowiednie zachowanie wobec kolegów, koleżanek (przezywanie, ubliżanie, wyśmiewanie, poniżanie, dokuczanie)   -  -10 pkt.

ü zaśmiecanie szkoły i jej otoczenia  -  -5 pkt.

ü palenie papierosów  -  -10 pkt.

ü sytuacje gorszące i deprawujące związane z seksem   -  -15 pkt.

ü niszczenie sprzętu szkolnego (np. pisanie po ławkach, ścianach, celowe uszkodzenia, niszczenie książek w bibliotece)  -  -15 pkt.

ü niszczenie mienia innych osób  -  -10 pkt.

ü brak obuwia zmiennego  -  -3 pkt.

ü przynoszenie niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu i życiu przedmiotów  i substancji  - -15 pkt.

· Frekwencja

ü każda nieusprawiedliwiona godzina   -  -5 pkt.

ü każde spóźnienie  -  -3 pkt.

ü każdy nieusprawiedliwiony dzień  -  -15 pkt.

ü samowolne opuszczenie zajęć lekcyjnych -  -15 pkt.

· Strój i wygląd

ü niechlujny, niestosowny   -  -3 pkt.

ü noszenie czapek i kapturów w szkole   -  -3 pkt.

ü nieodpowiedni strój podczas uroczystości szkolnych  -  -5 pkt.

ü zbyt mocny makijaż  -  -3 pkt.

ü noszenie ozdób mogących narazić na niebezpieczeństwo zdrowie własne lub innych osób   -  -3 pkt.

· Niewłaściwy stosunek do zadań związanych z realizacją projektu edukacyjnego -   -20 pkt.

3) Ocena ulega bezwarunkowemu obniżeniu do nagannej w sytuacjach takich jak:

ü kradzież

ü wyłudzanie pieniędzy

ü przebywanie pod wpływem środków odurzających

ü nieusprawiedliwienie  nieobecności powyżej 50 godzin

ü fałszowanie podpisów i dopisywanie ocen

4)  O sytuacjach wymienionych wyżej zawiadamiani są rodzice/ opiekunowie prawni oraz Policja.

Jeżeli uczeń dopuści się napaści lub znieważenia nauczyciela, to taki czyn ścigany jest z oskarżenia publicznego (sprawa w Sądzie dla Nieletnich). Ocena zachowania bezwarunkowo zostaje obniżona do nagannej.