Publiczne Gimnazjum
im. Jana Pawła II w Parznicach

 

 

WSPÓŁPRACA
logo_bocian logo_caritas

logo_wolontariat logo_ptsm


Wewnątrzszkolny System Oceniania

 

I. ZASADY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

§1

1. Wewnątrzszkolny system oceniania opracowano w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2007r. (Dz. U. z 2007r. Nr 83, poz. 562) w sprawie warunków  i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomów i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości   i umiejętności               
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.

3. Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowi załącznik do Statutu Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Parznicach.

§2

1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju,

c) motywowanie ucznia do dalszej pracy,

d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach uczniów,

e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia i organizacji metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a) w równym stopniu wiedzę, umiejętności i wkład pracy każdego ucznia z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,

b) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),

c) ustalenie kryteriów oceniania zachowania,

d) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych  w placówce,

e) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

f) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego,

g) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

h) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

II. JAWNOŚĆ OCEN

§3

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymogach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz  o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie, a także kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§4

1. O ocenach z poszczególnych przedmiotów wychowawca klasy informuje rodziców (prawnych opiekunów) podczas wywiadówek, Dni Otwartych, indywidualnych spotkań - jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

§5

1. Oceny są jawne dla ucznia i rodziców (prawnych opiekunów).

2. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.

3. Ocena pełni funkcję diagnostyczną, ponieważ informuje o obecnym stanie i wytycza drogi rozwoju, pozwala w porę dostrzec problem i określić jego przyczyny.

4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.


III. FORMUŁOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

§6

1. Nauczyciele formułują wymagania edukacyjne ze swoich przedmiotów w Przedmiotowych Systemach Oceniania.

2. Przedmiotowy System Oceniania powinien zawierać szczegółowe kryteria wymagań (wykaz treści i umiejętności) na poszczególne oceny oraz możliwości i sposoby poprawy oceny, w tym także bieżących ocen cząstkowych.

3. Wychowawcy klas i nauczyciele poszczególnych przedmiotów na początku roku szkolnego zapoznają uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów)                                                                    
z Wewnątrzszkolnym i Przedmiotowymi Systemami Oceniania.


IV. DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ

§7

1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§8

1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki.

2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

4. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie to może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.

5. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.


V. SPRAWDZANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH

§9

1.Liczba ocen nie powinna być w semestrze mniejsza niż podwojony tygodniowy wymiar godzin przedmiotu.


2. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

a)  sposobie sprawdzania osiągnięć edukacyjnych z prowadzonych przez siebie zajęć,

b) warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

§10

1. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych uczniów odbywa się poprzez:

a) odpowiedź ustną,

b) zadanie domowe,

c) wypracowanie,

d) kartkówki,

e) sprawdzian obejmujący niewielką partię materiału,

f) prace klasowe obejmujące większą partię materiału i trwające co najmniej jedną godzinę lekcyjną,

g) test,

h) pracę w grupach i pracę samodzielną,

i) prace pozalekcyjne,

j) testowanie sprawności fizycznej,

k) ćwiczenia praktyczne,

l) prace projektowe, albumy,

m) opracowanie i wykonanie pomocy naukowej (tablicy, planszy),

n) analizę tekstu,

o) aktywność na zajęciach,

p) egzaminy: sprawdzający, klasyfikacyjny, poprawkowy,

q) egzamin gimnazjalny w klasie III.

§11

1. Sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje obiektywizm, jawność, systematyczność, indywidualizacja i konsekwencja.

2. Punktem wyjścia do analizy postępów ucznia są wyniki sprawdzianu kompetencji po klasie szóstej szkoły podstawowej oraz testów diagnostycznych z poszczególnych przedmiotów wykonanych na początku nauki w gimnazjum.

3. Nauczyciel informuje uczniów z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pracy klasowej, sprawdzianu, testu. Ponadto dokonuje odpowiedniego wpisu do dziennika lekcyjnego w dniu planowanego jej odbycia.

4.Prace klasowe, sprawdziany, testy powinny być  poprzedzone lekcją powtórzeniową z podaniem kryteriów oceny
i wymagań edukacyjnych.

5. Kartkówka jest niezapowiedzianą formą sprawdzenia wiadomości i umiejętności uczniów, obejmuje zakres materiału 
z trzech ostatnich lekcji. Sprawdzian, praca klasowa są pisemnymi formami sprawdzającymi wiadomości i umiejętności z jednego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Test - pisemna forma sprawdzania wiedzy uczniów - obejmuje szerszy zakres wiadomości i umiejętności - zagadnienia mogą dotyczyć kilku działów. Pisanie sprawdzianu, pracy klasowej lub testu  nie wyklucza przeprowadzenia  w danym dniu kartkówki.

6. Prace pisemne powinny być zwrócone w ciągu 14 dni (dotyczy prac klasowych, sprawdzianów, testów).

7. Kartkówki należy sprawdzić i poinformować o ocenach w ciągu tygodnia.

8. Przeprowadzenie prac klasowych, testów, kartkówek należy zakończyć najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją (śródroczną i roczną).

§12

1. W tygodniu mogą odbyć się najwyżej trzy prace klasowe całogodzinne, przy czym nie więcej niż jedna dziennie.

2. Nauczyciel ma prawo stosowania kartkówek zamiast ustnej formy odpowiedzi i nie musi ich zapowiadać.


VI. SKALA OCEN

§13

1. Oceny dzielą się na:

· bieżące (cząstkowe)

· klasyfikacyjne: śródroczne i roczne.

2. Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne śródroczne i roczne z zajęć edukacyjnych, ustala się według następującej skali:

· celujący - cel (6)

· bardzo dobry - bdb (5)

· dobry - db (4)

· dostateczny - dst (3)

· dopuszczający - dop (2)

· niedostateczny - ndst (1)

3. W ocenach cząstkowych oprócz skali (1 – 6) dopuszcza się stosowanie plusów.

4. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów
z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

5. Oceny klasyfikacyjne z  zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

6. Ustala się następujące kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny przy ocenie prac pisemnych ( skala procentowa):

· celujący                  - umiejętności ponadprogramowe

· bardzo dobry                          - 100% - 90%

· dobry                                      - 89% - 75%

· dostateczny                            - 74% - 51%

· dopuszczający                        - 50% - 31%

· niedostateczny                        - 30% i mniej

7. Przy wystawianiu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej nauczyciel stosuje wagowy system oceniania.

8. Każdej ocenie w skali od 1 do 6 przyporządkowuje się odpowiedni współczynnik, wyrażający wagę oceny.

· praca domowa - współczynnik 1

· aktywność - współczynnik 1

· odpowiedź ustna - współczynnik 2

· praca klasowa - współczynnik 5

· sprawdzian - współczynnik 4

· kartkówka - współczynnik 3

· praca dodatkowe - współczynnik 6

· udział ucznia w konkursie przedmiotowym - współczynnik 6

Szczegółowe przyporządkowanie współczynników do ocen zawierają PSO                       
z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu.

9. Średnią ważoną obliczamy w ten sposób, że mnożymy każdą ocenę przez jej wagę, sumujemy wszystkie iloczyny i dzielimy przez sumę wszystkich wag (jeżeli jakaś waga została użyta kilka razy to tyle samo razy trzeba ją dodać do sumy).                                   

Przykład:

Waga 5 oceny: 6

Waga 4 oceny: 3

Waga 2 oceny: 1, 1

6·5+3·4+(1+1) ·2 = 46 ≈ 3,54

5+4+2+2                  13

Otrzymana ocena: dostateczny

10. Wystawianie ocen śródrocznych i rocznych po obliczeniu średniej ważonej:

średnia

ocena

do 1,50

niedostateczny

1,51 – 2,59

dopuszczający

2,60 – 3,60

dostateczny

3,61 – 4,60

dobry

4,61 – 5,50

bardzo dobry

od 5,51

celujący

11. Uczniowie klas drugich gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.

12. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

13. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z obowiązku realizacji projektu. W tym przypadku na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się: „zwolniony”.

14. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.

15. Poszczególne zadania w ramach realizacji projektu mogą być również wykonywane indywidualnie.

16. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:

a) określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji,

b) wykonanie zaplanowanych działań,

c) publiczne przedstawienie rezultatów projektu.

17. Realizując projekt, uczeń:

a) zdobywa wiedzę i umiejętności związane z przedmiotem projektu,

b) wybiera zagadnienie, problem lub działanie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i założonymi celami projektu,

c) poszukuje sposobów zbadania i rozwiązania problemu oraz skutecznego przeprowadzenia założonego działania,

d) organizuje własną pracę i współpracuje z innymi realizatorami projektu,

e) wytrwale i w przemyślany sposób dąży do realizacji zamierzonego celu,

f) przygotowuje i przeprowadza publiczną prezentację efektów projektu.

18. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

19. Udział, zaangażowanie i wkład pracy ucznia w realizację projektu edukacyjnego mają wpływ na jego klasyfikacyjną roczną ocenę zachowania, zgodnie z kryteriami oceny projektu obowiązującymi w danym roku szkolnym. Projekt może podlegać również ocenie z poszczególnych przedmiotów według kryteriów ustalonych przez nauczyciela na początku realizacji projektu.

20. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu i kryteriach jego oceny.

§14

Kryteria wymagań przy stawianiu ocen uczniom:

1. Ocenę CELUJĄCĄ (cel – 6) otrzymuje uczeń, który:

a) posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program, samodzielnie               
i twórczo rozwija swoje uzdolnienia,

b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,

c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

2. Ocenę BARDZO DOBRĄ (bdb – 5) otrzymuje uczeń, który:

a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,

b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne
i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań, problemów
w nowych sytuacjach.

3. Ocenę DOBRĄ (db – 4) otrzymuje uczeń, który:

a) opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu nauczania,

b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.

4. Ocenę DOSTATECZNĄ (dst –3) otrzymuje uczeń, który:

a) opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy                    
w dalszym uczeniu się tego przedmiotu,

b) rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności, czasem przy pomocy nauczyciela.

5. Ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ (dop - 2) otrzymuje uczeń, który:

a) w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,

b) rozwiązuje, często przy pomocy nauczyciela, zadania typowe o niewielkim stopniu trudności.

6. Ocenę NIEDOSTATECZNĄ (ndst – 1) otrzymuje uczeń, który:

a) nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości  i umiejętności, a braki
w wiadomościach, uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,

b) nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadania   o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.


VII. KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA I ROCZNA

§15

1. Uczeń jest klasyfikowany dwa razy w ciągu roku szkolnego:

a) w ostatnim tygodniu poprzedzającym ferie zimowe – podczas klasyfikacji śródrocznej,

b) w ostatnim tygodniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym – podczas klasyfikacji rocznej.

2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.

3. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu edukacyjnych osiągnięć  ucznia określonych w szkolnym planie nauczania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.

§16

1. Nie później niż na 10 dni przed wyznaczonym przez dyrektora szkoły terminem klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej, nauczyciele informują uczniów o przewidywanych dla nich ocenach śródrocznych i rocznych z poszczególnych przedmiotów nauczania, a wychowawca klasy o przewidywanej ocenie zachowania. Przewidywaną ocenę klasyfikacyjną nauczyciele wpisują do zeszytu osobistego  ucznia.

2. W ciągu następnych dni przed radą, uczniowie mogą poprawić oceny w porozumieniu                      
z nauczycielem na zasadach określonych w przedmiotowych systemach oceniania. Nauczyciel może uwzględnić prośbę ucznia, a o zamiarze poprawiania i jego wyniku uczeń zobowiązany jest poinformować wychowawcę klasy.

3. Ostateczną ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel uczący, nie później niż 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

4. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącym trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później niż w ciągu 7 dni po zakończeniu zajęć  dydaktyczno-wychowawczych.

5. W przypadku stwierdzenia, że roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję zgodnie z § 19 rozporządzenia MEN z dnia 30.04.2007r.

6. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§17

1. O przewidywanym dla ucznia śródrocznym czy rocznym stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed zakończeniem semestru czy rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. Zobowiązanymi do udzielania informacji, o której mowa w ust.1 są wychowawcy klas, którzy dokonują tego w bezpośredniej rozmowie z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami), uprzednio wezwanymi do szkoły lub w przypadku niestawienia się rodziców (prawnych opiekunów), w formie pisemnej, za pomocą listu poleconego. Fakt ten odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym.


VIII.  EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

§18

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności usprawiedliwionej może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej, zgodę na egzamin klasyfikacyjny może wyrazić Rada Pedagogiczna wyłącznie na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych).

4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą.

5. Egzamin klasyfikacyjny roczny czy śródroczny przeprowadza się na minimum jeden dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, po uzgodnieniu terminu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust.8.

8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół.

10. Przy egzaminie klasyfikacyjnym mogą być obecni rodzice (prawni opiekunowie)                             
w charakterze obserwatorów.

11. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.


IX.  EGZAMIN  POPRAWKOWY

§19

1. Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu                           
z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

3. Pytania i zadania na egzamin poprawkowy (na poziomie wymaganym na ocenę dopuszczającą) przygotowuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji egzaminacyjnej.

4. Zakres materiału i zagadnienia, które obejmować będzie egzamin poprawkowy, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) odbierają od wychowawcy najpóźniej w dniu zakończenia roku szkolnego.

5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

6. Egzamin przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

7. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.                             
W skład komisji wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,

c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

8. Nauczyciel, o którym mowa w ust.4 pkt. b może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

9. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

10. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego                             
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę                 
z zastrzeżeniem ust. 13.

12. Egzamin poprawkowy uznaje się za zdany, gdy uczeń uzyska 60% poprawnych odpowiedzi  z obu części egzaminu (pisemnej i ustnej). Uczeń, który w wyniku egzaminu uzyska 40%-59% poprawnych odpowiedzi otrzymuje ocenę niedostateczną z egzaminu, ale może być promowany warunkowo. Uczeń, który
z egzaminu uzyska poniżej 39% poprawnych odpowiedzi nie ma prawa do promocji warunkowej.

13. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych, obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.


X. EGZAMIN SPRAWDZAJĄCY

§20

1. Uczniowie lub ich rodzice (opiekunowie prawni), którzy stwierdzą, że przy wystawianiu klasyfikacyjnej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych nastąpiło naruszenie przepisów niniejszego regulaminu lub innych przepisów prawa, mogą wnieść w formie pisemnej odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć edukacyjno-wychowawczych.

§21

1. W przypadku wpłynięcia odwołania dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Jeżeli nie stwierdzi nieprawidłowości w procesie wystawiania oceny z zajęć edukacyjnych - oddala odwołanie jako bezpodstawne.

2. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego dyrektor szkoły stwierdzi uchybienia w procesie wystawiania klasyfikacyjnej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych, powołuje komisję, która przeprowadza egzamin sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia.

3. Treść decyzji wraz z uzasadnieniem stanowiska przyjętego w związku ze złożonym odwołaniem przekazuje się wnioskodawcy na piśmie w terminie 3 dni od daty wpłynięcia zażalenia.

4. Od decyzji dyrektora szkoły wnioskodawca może się odwołać do organu pełniącego nadzór pedagogiczny nad szkołą w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

§22

1. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w możliwie najszybszym terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi), nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia przez nich zastrzeżeń.

§23

1. W skład komisji przeprowadzającej egzamin sprawdzający wchodzą:

  • dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący,
  • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
  • dwóch nauczycieli prowadzących takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne
    (mogą to być również nauczyciele zatrudnieni w innym gimnazjum).

§24

1. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których ocena została zakwestionowana, może być na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach zwolniony z udziału w pracach komisji przeprowadzającej egzamin sprawdzający.
W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje w jego zastępstwie innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne (może to być również nauczyciel zatrudniony   w innej szkole).

2. Do egzaminu sprawdzającego stosuje się wszystkie przepisy proceduralne odnoszące się do egzaminu poprawkowego, z tym, że pytania i zadania przygotowuje się na poziomie wskazanej przez wnioskodawcę oceny.

3. W przypadku osiągnięcia przez ucznia pozytywnego wyniku egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły zwraca się do nauczyciela o zmianę oceny z zajęć edukacyjnych (uczeń otrzymuje ocenę uzyskaną w wyniku egzaminu sprawdzającego).

4. Negatywny wynik egzaminu sprawdzającego wiąże się z pozostawieniem oceny wystawionej przez nauczyciela.
Jeżeli była to ocena niedostateczna - może zostać zmieniona w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu poprawkowego.

5. Ustalona w wyniku egzaminu sprawdzającego klasyfikacyjna roczna ocena z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od wystawionej wcześniej – zakwestionowanej oceny.

6. Wyniki postępowania odwoławczego i egzaminu sprawdzającego przedstawia się Radzie Pedagogicznej w celu ewentualnego wprowadzenia i zatwierdzenia zmian w uchwale w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów.

§25

1. Egzamin sprawdzający i odnoszące się do niego przepisy wykonawcze stosuje się także w przypadku zakwestionowania przez rodziców (opiekunów prawnych) ucznia klasyfikacyjnej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, pod warunkiem, że zastrzeżenia zostały zgłoszone w terminie 5 dni od dnia jego przeprowadzenia.


XI.  PROMOCJA

§26

1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

2. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia,                              
w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

3. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

4. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

5. Uczestnictwo w zajęciach wychowania do życia w rodzinie w dokumentacji przebiegu nauczania potwierdza się zapisem „uczestniczył”.

6. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.  Uczeń, który otrzymał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celują roczną ocenę klasyfikacyjną.

7. Uczeń kończy gimnazjum jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego, z zastrzeżeniem ust. 5.

8. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

9. Uczeń kończy gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust.4 uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.


XII.   EGZAMIN PRZEPROWADZANY W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM

1. W klasie III gimnazjum przeprowadzany jest egzamin obejmujący wymagania ustalone                
w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

2. Uczeń kończy gimnazjum jeżeli przystąpi do egzaminu gimnazjalnego.

3. Egzamin gimnazjalny składa się z trzech części i obejmuje:

· w części pierwszej – humanistycznej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie,

· w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – wiadomości i umiejętności                          
z zakresu matematyki oraz z zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, geografii, fizyki
i chemii,

· w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego.

4. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia.

5. Terminy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego ustala Dyrektor Centralnej Komisji  Egzaminacyjnej.

6. Uczeń, który z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w ustalonym terminie, przystępuję do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do 20 sierpnia danego roku.

7. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia                                 danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu gimnazjalnego 
w następnym roku.

8. Uczeń, który w danym roku szkolnym przystąpił do egzaminu gimnazjalnego, ale nie uzyskał świadectwa ukończenia szkoły i w następnym roku szkolnym powtarza ostatnią klasę gimnazjum, przystępuje ponownie do egzaminu gimnazjalnego, w tym roku szkolnym, w którym powtarza klasę.

9. Wynik egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły.

10. Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego określają odrębne przepisy.


XII. POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

§27

1. Wewnątrzszkolny System Oceniania będzie podlegał ewaluacji. O ewentualnych zmianach wszyscy uczniowie i rodzice zostaną powiadomieni na początku roku szkolnego.