Publiczne Gimnazjum
im. Jana Pawła II w Parznicach

 

 

WSPÓŁPRACA
logo_bocian logo_caritas

logo_wolontariat logo_ptsm


Statut Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Parznicach

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§1

1. Pełna nazwa szkoły brzmi: Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Parznicach.

2. Nazwa Gimnazjum używana jest w pełnym brzmieniu.

§2

1. Patronem Gimnazjum jest Jan Paweł II.

2. Szkoła posiada sztandar.

§3

1. Siedzibą Gimnazjum im. Jana Pawła II jest budynek w miejscowości Parznice 53.

§4

1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Na pieczęci używana jest nazwa: Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Parznicach.

§5

1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§6

1. Organem prowadzącym i sprawującym nadzór nad działalnością finansową i administracyjną Gimnazjum jest Gmina Kowala.

2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu.

3. Podstawą prawną działalności Gimnazjum jest akt założycielski Gimnazjum a także jego Statut.

§7

1. Gimnazjum prowadzi samodzielną obsługę finansową.

2. Działalność Gimnazjum jest finansowana z budżetu Gminy Kowala.

3. Zasady prowadzenia przez Gimnazjum gospodarki finansowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.

§8

Gimnazjum jest publiczną placówką oświatową powołaną do realizacji konstytucyjnego prawa do nauki i opieki w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty zwany dalej „Ustawą”.

§9

1. Do Gimnazjum mogą uczęszczać wszystkie dzieci zamieszkujące w jego obwodzie.

2. Obwód Gimnazjum jest określony uchwałą Rady Gminy w Kowali.

3. Warunkiem przyjęcia do Gimnazjum jest złożenie kwestionariusza przez ucznia i rodzica lub opiekuna prawnego oraz świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenia o wyniku sprawdzianu.

4. Do Gimnazjum mogą uczęszczać dzieci zamieszkujące poza obwodem Gimnazjum, o ile pozwalają na to warunki organizacyjne zgodnie z decyzją Dyrektora Gimnazjum.

5. Zasady i terminy rekrutacji określa corocznie Dyrektor Gimnazjum.

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania Gimnazjum

§10

1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w:

1) Ustawie o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r.  z późniejszymi zmianami oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

2) Konwencji Praw Dziecka;

3) Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ;

4) Misji i Wizji Szkoły (załącznik nr 1).

2. Gimnazjum umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez:

1) realizację treści nauczania i kształtowanie umiejętności określonych w podstawie programowej oraz w ramowym planie nauczania;

2) atrakcyjny i nowatorski proces nauczania;

3) stwarzanie warunków do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych na zasadach określonych w Regulaminie Realizacji Projektów Edukacyjnych (załącznik nr 2);

4) prowadzenie zajęć wspierających rozwój ucznia.

3. Gimnazjum umożliwia rozwój zainteresowań uczniów poprzez:

1) prowadzenie kół zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych;

2) konkursy przedmiotowe, zawody sportowe;

3) spotkania z ludźmi nauki, sztuki, polityki;

4) organizowanie wyjść, których celem jest korzystanie z dóbr kulturalnych.

4. Gimnazjum umożliwia uczniom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:

1) organizowanie zajęć z pracownikami biura pracy, szkół ponadgimnazjalnych;

2) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne.

5. Gimnazjum kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w Ustawie, stosownie do warunków gimnazjum  i wieku ucznia poprzez:

1) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum;

2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów;

3) realizowanie Programu Wychowawczego Gimnazjum uchwalonego przez Radę Rodziców (załącznik nr 3);

4) realizowanie Programu Profilaktycznego dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, w którym funkcjonuje Gimnazjum, uchwalonego przez radę Rodziców (załącznik nr 4).

6. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

1) organizowanie zajęć świetlicowych;

2) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3) świadczenie pomocy pedagogicznej przez  pedagoga szkolnego i instytucje prowadzące poradnictwo specjalistyczne;

4) świadczenie pomocy psychologicznej przez psychologa szkolnego i instytucje prowadzące poradnictwo specjalistyczne;

5) prowadzenie zajęć dotyczących promocji zdrowego stylu życia, profilaktyki uzależnień, przemocy;

6) wyjaśnianie przez wychowawców przyczyn nieobecności uczniów, utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami wychowanków;

7) informowanie uczniów o przepisach BHP i egzekwowanie ich przestrzegania;

8) pełnienie dyżurów nauczycielskich podczas przerw międzylekcyjnych;

9) zapewnienie dożywiania (bezpłatne obiady lub inne formy dożywiania ze środków finansowych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Kowali);

10) organizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych organizowanych przez Samorząd Uczniowski  i społeczność uczniowską;

11) system stypendiów za bardzo dobre wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe (załącznik nr 5);

12) prowadzenie zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, zajęć o charakterze terapeutycznym.

7. Gimnazjum wspomaga osobowy rozwój ucznia i wprowadza go w życie społeczne, zapewniając:

1) wprowadzenie w świat kultury i sztuki, kształtując właściwy stosunek do kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej;

2) rozwijanie umiejętności społecznych poprzez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej;

3) kształtowanie właściwej postawy do własnego zdrowia i zagrożeń cywilizacyjnych;

4) udział w realizacji projektów krajowych i międzynarodowych.

§11

1. Szkoła współpracuje z rodzicami /prawnymi opiekunami ucznia w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki, organizuje wewnątrzszkolny system doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.

2. Rodzice lub prawni opiekunowie mają prawo korzystać z pomocy pedagoga szkolnego lub psychologa szkolnego każdorazowo podczas popołudniowych spotkań lub wywiadówek, a także po uzgodnieniu indywidualnego terminu.

3. Rodzice lub prawni opiekunowie mają prawo zgłaszać do Dyrektora Gimnazjum swoje postulaty i uwagi dotyczące nauczania, wychowania  i profilaktyki:

1) indywidualnie;

2) poprzez wychowawcę klasy;

3) klasowe rady rodziców;

4) Radę Rodziców.

§12

1. Gimnazjum zapewnia uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych;

2) realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy;

3) pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w tym organizację specjalistycznych zajęć prowadzonych przez psychologa i pedagoga szkolnego.

2. Gimnazjum organizuje nauczanie indywidualne w przypadkach i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

3. W zależności od potrzeb i możliwości Gimnazjum organizuje zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych w formie kół zainteresowań.


ROZDZIAŁ III

Organy Gimnazjum


§13

Organami Gimnazjum są:

1) Dyrektor Gimnazjum;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców;

4) Samorząd Uczniowski.

§15

1. Gimnazjum kieruje Dyrektor.

2. Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy Kowala. Pozostałych pracowników zatrudnia i zwalnia Dyrektor Szkoły zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły.

3. Arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora do 30 kwietnia każdego roku określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym.

4. W arkuszu organizacji Gimnazjum zamieszcza się liczbę pracowników Gimnazjum, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych   ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

5. Arkusz Organizacji Szkoły i liczbę etatów zatwierdza Wójt Gminy Kowala.

6. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Dyrektor Gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala Tygodniowy Rozkład Zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.

7. Dyrektor kieruje Gimnazjum, a w szczególności:

1) kieruje działalnością Gimnazjum i reprezentuje go na zewnątrz;

2) zwołuje i przewodniczy obradom Rady Pedagogicznej;

3) przewodniczy pracom komisji egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych lub powołuje w tym celu Wicedyrektora.

4) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminu gimnazjalnego;

5) sprawuje nadzór pedagogiczny;

6) nadzoruje pracę biblioteki szkolnej;

7) podaje do publicznej wiadomości do dnia 15 czerwca szkolny zestaw podręczników dla uczniów rozpoczynających naukę w kolejnym roku szkolnym;

8) dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;

9) wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą.

8. Dyrektor sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez nadzorowanie pracy pedagoga i psychologa szkolnego.

9. Dyrektor realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących

10. Dyrektor wykonuje inne zadania, wynikające z przepisów szczegółowych.

11. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Gimnazjum nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami:

1) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Gimnazjum po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Związków Zawodowych;

2) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum;

3) występuje z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej oraz dla pozostałych pracowników Gimnazjum;

4) powierza stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze i odwołuje z nich po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej;

5) w przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Wicedyrektor;

6) może też tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze za zgodą organu prowadzącego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

12. Dyrektor może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez Dyrektora Gimnazjum na wniosek zespołu.

13. Dyrektor dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Gimnazjum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,  a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Gimnazjum. Dyrektor jest materialnie odpowiedzialny za środki materialne i przedmioty trwałe stanowiące inwentarz placówki.

14. Dyrektor jest odpowiedzialny za:

1) ustalenie pracowników odpowiedzialnych materialnie i służbowo za powierzony majątek;

2) zorganizowanie kontroli wewnętrznej;

3) powierzony majątek jednostki i zabezpieczenie go przed kradzieżą  i dewastacją;

4) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;

15. Stwarza warunki do działania w szkole wolontariatu i innych organizacji, których celem jest rozszerzanie i wzbogacanie działalności wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

16. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może wystąpić z wnioskiem do Mazowieckiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

§16

1. Rada Pedagogiczna jest wewnętrznym organem kolegialnym Gimnazjum powołanym do rozpatrywania, oceniania i rozstrzygania spraw związanych z całokształtem jej statutowej działalności, zwłaszcza zaś związanych  z nauczaniem, wychowaniem i działalnością opiekuńczą.

2. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni Gimnazjum bez względu na wymiar zatrudnienia.

3. Rada Pedagogiczna działa na podstawie regulaminu (załącznik nr 6).

4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Gimnazjum jest Dyrektor.

5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy Gimnazjum;

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,  w tym:

a) głosowanie nad wnioskami o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego, jeżeli uczeń nie był klasyfikowany na skutek opuszczania zajęć lekcyjnych  z innych przyczyn niż choroba;

b) głosowanie nad wnioskiem o promowanie ucznia pomimo uzyskania oceny niedostatecznej z jednego egzaminu poprawkowego; promocja taka możliwa jest tylko jeden raz w całym cyklu nauczania;

c) podejmowanie uchwały o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub o nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu ustalono roczną naganną ocenę zachowania co najmniej dwa razy z rzędu  w danej szkole;

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;

4) uchwalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;

5) uchwalenie regulaminu swojej działalności.

6. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy Gimnazjum, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

2) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

3) projekt planu finansowego Gimnazjum;

4) propozycje i wnioski Dyrektora Gimnazjum oraz innych organów w sprawie nagród i odznaczeń dla pracowników pedagogicznych;

5) dopuszczanie do użytku szkolnego programów nauczania;

6) szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego;

7) Program Wychowawczy Szkoły;

8) Szkolny Program Profilaktyki;

9) terminy dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;

10) powierzenie stanowiska dyrektora, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił;

11) ocenę pracy Dyrektora.

7. Rada Pedagogiczna może występować z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego Gimnazjum o odwołanie z funkcji Dyrektora lub   do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

8. Rada Pedagogiczna występuje z wnioskiem do Dyrektora Gimnazjum o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

9. Rada Pedagogiczna deleguje jednego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Gimnazjum.

10. Posiedzenia Rady Pedagogicznej odbywają się według zasad:

1) zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane;

2) protokół sporządza się w terminie 10-ciu dni od daty zebrania, ale nie później niż przed następnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej;

3) uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków Rady Pedagogicznej;

4) uchwały Rady Pedagogicznej powinny mieć charakter aktu prawnego.

11. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą Rady Pedagogicznej lub  na jej wniosek.

12. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej spraw, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców a także nauczycieli lub innych pracowników szkoły.

13. Posiedzenia mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

§17

1. W Gimnazjum działa Rada Rodziców utworzona z rodziców/opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do Gimnazjum.

2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad  oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców/opiekunów prawnych uczniów danego oddziału.

3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic; wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

4. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej Regulamin (załącznik nr 7), który ustala między innymi:

1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;

2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców Gimnazjum.

5. Do kompetencji stanowiących Rady Rodziców, należy:

1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczego Szkoły

2) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Profilaktycznego Szkoły.

6. Do kompetencji opiniodawczych Rady Rodziców należy:

1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;

2) opiniowanie projektów dokumentów prawa wewnątrzszkolnego;

3) opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu;

4) opiniowanie terminów dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

7. Rada Rodziców:

1) udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu;

2) działa na rzecz stałej poprawy bazy;

3) pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności Gimnazjum;

4) współdecyduje o formach pomocy dzieciom;

5) deleguje jednego przedstawiciela do składu komisji konkursowej na Dyrektora Gimnazjum.

§18

1. W Gimnazjum działa Samorząd Uczniowski.

2. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Gimnazjum.

3. Zasady wybierania organów Samorządu określa Regulamin (załącznik nr 8).

4. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

5. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

6. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Gimnazjum wnioski i opinie w sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami;

2) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;

3) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi  w porozumieniu z Dyrektorem Gimnazjum;

4) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

5) prawo występowania do Dyrektora Gimnazjum z wnioskami o zawieszenie wykonania kary dla ucznia łamiącego przepisy wewnątrzszkolne;

6) prawo do dysponowania, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu Samorządu;

7) prawo wskazywania nauczycieli do pełnienia funkcji opiekunów Samorządu.

7. Samorząd Uczniowski wyraża opinie:

1) w sprawach prawa wewnątrzszkolnego;

2) ocenianych nauczycieli na wniosek Dyrektora Gimnazjum;

3) terminów dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

8. Samorząd Uczniowski ma obowiązek:

1) reprezentowania uczniów Gimnazjum na zewnątrz;

2) współtworzenia warunków sprzyjających dbałości o mienie szkoły;

3) dbać w swej działalności o dobre imię Gimnazjum.

Zasady współdziałania organów Gimnazjum oraz zasady rozwiązywania konfliktów między nimi

§19

1. Wszystkie organy Gimnazjum współdziałają między sobą w sprawach kształcenia, wychowania i rozwiązywania problemów.

2. Wszystkie organy Gimnazjum zobowiązane są do wzajemnego informowania się  o podjętych lub planowanych działaniach  i decyzjach.

3. Koordynatorem współdziałania organów Gimnazjum jest Dyrektor, który:

1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji;

2) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Gimnazjum o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach;

3) organizuje spotkania przedstawicieli organów Gimnazjum.

4. Przepływ informacji pomiędzy organami Gimnazjum:

1) Dyrektor Gimnazjum przekazuje informacje członkom Rady Pedagogicznej na piśmie;

2) pomiędzy Dyrektorem Gimnazjum, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców  i Samorządem Uczniowskim informacje przekazuje się w różnych formach komunikacyjnych stosownie do wagi sprawy.

§20

1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Rodziców lub Samorządu Uczniowskiego, jeżeli jest niezgodna z przepisami prawa lub interesem Gimnazjum.

2. Dyrektor ma obowiązek wskazać przyczyny wstrzymania realizacji uchwały.

3. Dyrektor uzgadnia z zainteresowanymi stronami termin i sposób postępowania  w przypadku wstrzymania uchwał wymienionych w ust. 1

§21

1. Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określają odrębne przepisy.

§22

1. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej pomiędzy organami Gimnazjum lub wewnątrz nich, Dyrektor zobowiązany jest do:

1) zbadania przyczyny konfliktu;

2) przeprowadzenia mediacji;

3) wydania decyzji i powiadomienie o niej zainteresowanych stron.

2. W rozwiązywaniu konfliktów Dyrektor powinien kierować się zasadami:

1) partnerstwa i obiektywizmu;

2) poszanowania oraz dobra publicznego.

§23

We wszystkich przypadkach spornych pomiędzy Dyrektorem i pracownikami Gimnazjum, Dyrektorem i rodzicami, należy zwrócić się do organu prowadzącego Gimnazjum, jeśli dotyczą one spraw organizacyjnych,  a do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – jeśli dotyczą spraw pedagogicznych.

ROZDZIAŁ IV

Organizacja Gimnazjum

§24

1. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2. Nauczanie odbywa się w cyklu rocznym. Rok dzieli się na dwa semestry zakończone klasyfikacją, stanowiącą podsumowanie postępów nauczania.

§25

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji Gimnazjum opracowany przez Dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzony jest przez organ prowadzący szkołę na podstawie pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.

2. Szkoła realizuje:

1) ramowy plan nauczania;

2) programy nauczania zawierające podstawy programowe kształcenia ogólnego zatwierdzone decyzją Dyrektora na podstawie opinii Rady Pedagogicznej.

§26

1. Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział.

2. Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych  do użytku szkolnego.

3. W zależności od potrzeb szkoła może tworzyć oddziały integracyjne.

4. Oddział integracyjny może liczyć od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. Ogólna liczba uczniów wynosi od 15 do 20.

§27

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3. Czas trwania przerw między godzinami lekcyjnymi ustala Dyrektor Gimnazjum  w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

4. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Gimnazjum może dopuścić prowadzenie zajęć w czasie od 30 do 60 minut, zachowując tygodniowy czas pracy, ustalony na podstawie ramowego planu nauczania.

§28

1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w Rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.

2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach  języków obcych  i informatyki, jeżeli oddział liczy powyżej 24 uczniów.

3. Zajęcia edukacyjne z języków obcych mogą być prowadzone w grupie międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów; przy podziale należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego.

4. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących do 26 uczniów.

5. Zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzone oddzielnie dla dziewcząt  i chłopców.

6. Zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzone w grupach międzyoddziałowych.

§29

1. Dyrektor Gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i  w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: nauczanie języków obcych, informatyki, zajęcia wyrównawcze, zajęcia artystyczne, zajęcia techniczne, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych.

§30

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki związane z dojazdem do domu, organizuje się świetlicę szkolną (załącznik  nr  9).

2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych; grupa wychowawcza w świetlicy liczy co najwyżej 25 uczniów; czas pracy świetlicy określa Dyrektor Gimnazjum.

§31

1. Zasady oceniania kompetencji uczniów określa Wewnątrzszkolny System Oceniania Zajęć Edukacyjnych, uchwalony przez Radę Pedagogiczną  i stanowiący załącznik do Statutu nr 10.

2. Zasady oceniania zachowania uczniów określa Wewnątrzszkolny System Oceniania Zachowania uchwalony przez Radę Pedagogiczną i stanowiący załącznik  do Statutu nr 11.

3. Zasady klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów, wydawania świadectw regulują odrębne przepisy.

ZESPOŁY NAUCZYCIELI

§32

1. Dyrektor Gimnazjum może tworzyć zespoły nauczycieli: wychowawcze, przedmiotowe lub inne problemowo-zadaniowe.

2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora na wniosek zespołu.

3. W Gimnazjum funkcjonują w trybie stałym następujące zespoły:

1) pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

2) ewaluacji wewnętrznej;

3) nauczycieli języka polskiego;

4) nauczycieli historii i WOS-u;

5) nauczycieli matematyki;

6) nauczycieli przedmiotów przyrodniczych;

7) nauczycieli języków obcych;

8) nauczycieli wychowania fizycznego;

9) nauczycieli przedmiotów artystycznych.

4. Sprawozdania z pracy zespołów przedstawiają ich przewodniczący dwa razy w roku na posiedzeniach Rady Pedagogicznej będącymi podsumowaniem pracy w I i II semestrze danego roku szkolnego.

§33

1. Zespół Wychowawczy powołany jest:

1) dla uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu trudnych spraw wychowawczych;

2) dla planowania i koordynowania wszelkich działań wychowawczych prowadzonych w szkole.

2. Zespół Wychowawczy tworzą:

1) Pedagog szkolny,;

2) Psycholog szkolny;

3) Wychowawca klasy, który pełni rolę przewodniczącego;

4) Nauczyciele odpowiedzialni.

3. Do zadań Zespołu Wychowawczego w szczególności należy:

1) rozwiązywanie trudnych problemów wychowawczych;

2) podejmowanie interwencji wychowawczych i współdziałanie  z rodzicami;

3) występowanie z wnioskiem do Dyrektora Gimnazjum o skierowanie sprawy ucznia do Sądu Rodzinnego lub Sądu dla Nieletnich;

4) opracowanie indywidualnego planu działań (kontrakt) wychowawczych dla ucznia, który nie przestrzega obowiązujących zasad zachowania;

5) badania postaw i zachowań uczniów, dokonywanie ich analizy oraz formułowanie wniosków do Programu Wychowawczego Szkoły i Szkolnego Programu Profilaktyki.

4. Dokumentacja Zespołu Wychowawczego powinna zawierać  w szczególności:

1) protokoły z posiedzeń zespołu;

2) sprawozdania i wnioski z przeprowadzonych działań wychowawczych.

§34

1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w Gimnazjum - polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor Gimnazjum.

3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog szkolny.

4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1) rodzicami/prawnymi opiekunami uczniów;

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;

3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

4) innymi gimnazjami;

5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Gimnazjum jest udzielana z inicjatywy:

1) ucznia;

2) rodziców/prawnych opiekunów ucznia;

3) Dyrektora Gimnazjum;

4) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty;

5) prowadzących zajęcia z uczniem;

6) pielęgniarki;

7) poradni;

8) pracownika socjalnego;

9) asystenta rodziny;

10) kuratora sądowego.

6. W Gimnazjum pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

1) zajęć rozwijających uzdolniania;

2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

3) zajęć specjalistycznych: socjoterapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych;

4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;

5) warsztatów;

6) porad i konsultacji.

7. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.

8. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.

9. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów  zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników nie może przekraczać 5;

10. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.

11. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników nie może przekraczać 10.

12. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut.

13. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut,  z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.

14. Wychowawca klasy lub Dyrektor Gimnazjum informuje innych nauczycieli o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę.

15. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę lub Dyrektora, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio wychowawca lub Dyrektor planują, koordynują udzielanie uczniowi pomocy, ustalają formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin.

16. Zespoły do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej powołane są dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

17. W skład zespołu wchodzą wszyscy nauczyciele uczący danego ucznia.

18. Przewodniczącym zespołu jest wychowawca.

§35

1. Zadaniem zespołu do spraw ewaluacji jest przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej zgodnie z Planem Nadzoru Pedagogicznego,   a w szczególności:

1) zaplanowanie działań ewaluacyjnych dla przyjętych obszarów;

2) przeprowadzenie ewaluacji;

3) opracowanie raportów z przeprowadzonej ewaluacji.

§36

1. Zadaniami zespołów przedmiotowych są:

1) organizowanie współpracy nauczycieli w celu uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania;

2) analizy i wnioski dotyczące wyników nauczania;

3) omówienie wyników egzaminu gimnazjalnego i przedstawienie wniosków do dalszej pracy, opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania;

4) planowanie i realizowanie działań mających na celu podnoszenie jakości pracy szkoły.

2. Dokumentacja zespołów przedmiotowych powinna zawierać:

1) harmonogram pracy zespołu na dany rok szkolny;

2) protokoły z zebrań zespołu;

3) sprawozdania i wnioski z przeprowadzonych diagnoz dotyczących wyników nauczania;

4) wnioski do dalszej pracy wynikające z przeprowadzonej analizy wyników egzaminu gimnazjalnego.

§37

1. Gimnazjum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia zawodowego nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczno-nauczycielskie, na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy Dyrektorem a daną placówką.

ROZDZIAŁ V

Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum

§38

1. Dyrektor Gimnazjum zatrudnia nauczycieli, innych pracowników pedagogicznych oraz pracowników administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.

3. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor Gimnazjum.

4. Zakres czynności stanowi załącznik do umowy o pracę.

§39

1. W Gimnazjum dopuszcza się możliwość tworzenia stanowisk wicedyrektorów oraz innych stanowisk kierowniczych.

2. Warunkiem wyrażenia przez organ prowadzący zgody na utworzenie stanowisk, o których mowa w ust. 1, jest odpowiednia liczba oddziałów (min. 12 na jednego wicedyrektora) oraz możliwości finansowe.

3. Zakres kompetencji Wicedyrektora:

1) zastępuje Dyrektora w przypadku jego nieobecności;

2) sprawuje nadzór pedagogiczny nad przedmiotami wyznaczonymi przez Dyrektora;

3) przygotowuje projekt oceny pracy nauczycieli według harmonogramu nadzoru;

4) wnioskuje do Dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, których bezpośrednio nadzoruje;

5) opracowuje materiały analityczne oraz ocenę efektów kształcenia  i wychowania;

6) wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora Gimnazjum.

4. Dyrektor Gimnazjum sporządza zakres czynności Wicedyrektora, który podpisem potwierdza jego przyjęcie.

§40

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do obowiązków nauczyciela należy:

1) przestrzegać zapisów statutowych;

2) uczestniczyć w szkoleniach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy organizowanych przez zakład pracy;

3) systematycznie kontrolować miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy;

4) egzekwować przestrzeganie regulaminów w pracowniach;

5) zgłaszać Dyrektorowi Gimnazjum lub Wicedyrektorowi wszelkie usterki zauważone w budynku szkoły i jej otoczeniu;

6) znać aktualny stan prawny w oświacie, a w szczególności znać prawo wewnątrzszkolne;

7) na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów;

8) pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem;

9) dbać o poprawność językową;

10) stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi w Gimnazjum kryteriami;

11) podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne;

12) służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną;

13) wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt;

14) uczestniczyć w szkoleniowych zebraniach Rady Pedagogicznej;

15) prowadzić proces nauczania zgodnie z zasadami dydaktyki;

16) realizować wybrane programy nauczania;

17) monitorować przebieg procesów: dydaktycznego i wychowawczego oraz dokonywać ewaluacji form i metod pracy;

18) zapoznać się z orzeczeniami i opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz przestrzegać wskazanych zaleceń;

19) wspomagać rozwój psychologiczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych;

20) prawidłowo prowadzić dokumentację szkolną;

21) na 10 dni przed rocznym lub śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych poprzez wpis do dzienniczka ucznia;

22) na miesiąc przed zakończeniem semestru, roku szkolnego,  poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych poprzez wpis do dzienniczka ucznia;

23) realizować zajęcia opiekuńcze, wychowawcze lub dydaktyczne uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów (art. 42 KN).

3. Nauczyciel ma prawo do:

1) poszanowania godności osobistej i godności zawodu;

2) warunków pracy umożliwiających wykonywanie obowiązków dydaktyczno-wychowawczych;

3) pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Gimnazjum, Rady Pedagogicznej i instytucji oświatowych;

4) zgłaszania do Dyrektora i Rady Pedagogicznej postulatów związanych z pracą szkoły;

5) proponowania innowacji metodycznych i pedagogicznych i ich wdrażania po akceptacji przez właściwe organa szkoły;

6) wyboru programu nauczania;

7) wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego;

8) opracowania własnego programu nauczania.

§41

1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca i wychowawca wspomagający.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem  w ciągu całego etapu edukacyjnego.

3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Gimnazjum.

4. Wychowawca klasy jest powołany przez Dyrektora Gimnazjum.

5. Zadania wychowawcy lub w przypadku jego nieobecności wychowawcy wspomagającego:

1) kierowanie pracą oddziału;

2) kierowanie i koordynowanie działań związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną;

3) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;

4) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.

6. Wychowawca lub wychowawca wspomagający w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 winien:

1) poznać w miarę możliwości warunki życia i nauki swoich wychowanków;

2) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami plan pracy wychowawczej dla oddziału;

3) utrzymywać systematyczny kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych;

4) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych;

5) współpracować z pedagogiem, psychologiem szkolnym i poradnią psychologiczno-pedagogiczną;

6) kontrolować nieobecności ucznia w szkole i przeciwdziałać nieobecnościom nieusprawiedliwionym;

7) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.;

8) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji  i poszanowaniu godności ludzkiej;

9) utrzymywać kontakt z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia w sprawach postępów w nauce i zachowaniu ucznia;

10) powiadamiać o przewidywanym dla ucznia śródrocznym, rocznym stopniu niedostatecznym, nagannej ocenie zachowania,  na miesiąc przed zakończeniem roku, semestru, poprzez wpis  do dzienniczka ucznia;

11) najpóźniej 10 dni przed śródrocznym, rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej powiadomić ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów, o przewidywanej dla niego ocenie  oraz ocenie zachowania, poprzez wpis do dzienniczka ucznia;

12) informować na początku roku szkolnego rodziców/opiekunów prawnych i uczniów o zasadach oceniania zachowania;

13) informować uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych o warunkach realizacji projektu edukacyjnego;

7. Wychowawca prowadzi określoną odrębnymi przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

8. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej pedagoga i psychologa szkolnego oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej.

§42

1. Do pełnej realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych w Gimnazjum zatrudniony jest pedagog szkolny.

2. Pedagog szkolny oprócz zadań określonych zakresem obowiązków pedagoga szkolnego, uczestniczy w kształtowaniu interpersonalnych stosunków między nauczycielami i uczniami.

3. Pedagog szkolny czynnie uczestniczy w działaniach w ramach Szkolnego Programu Profilaktyki, poprzez przeprowadzanie rozmów dyscyplinujących z uczniami oraz  w razie potrzeby z ich rodzicami/opiekunami prawnymi.

4. Do obowiązków pedagoga należy w szczególności:

1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;

2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3) współpracowanie z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą szkoły;

4) badanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów oraz przedstawianie form i metod przeciwdziałania im;

5) współpracowanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;

6) planowanie i koordynowanie zadań w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu;

7) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

§43

1. Opiekę psychologiczną nad uczniami sprawuje psycholog szkolny.

2. Do obowiązków psychologa szkolnego należy w szczególności:

1) prowadzenie doradztwa psychologicznego dla uczniów, rodziców/opiekunów prawnych i nauczycieli;

2) pomoc i wspieranie uczniów i ich rodzin w sytuacjach trudnych, kryzysowych dla nich, w tym konsultacje indywidualne;

3) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami pomocy psychologicznej;

4) diagnoza ogólnych predyspozycji uczniów;

5) indywidualne badania uczniów szczególnie uzdolnionych;

6) badania predyspozycji osobowościowych uczniów sprawiających trudności wychowawcze lub mających zaburzenia zachowania i emocji;

7) diagnoza zachowań agresywnych wśród uczniów oraz inne badania psychologiczne lub ankietowe wynikające z bieżących potrzeb szkoły lub zaistniałej sytuacji;

8) terapia indywidualna uczniów tzw. „trudnych”;

9) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się;

10) wsparcie rodziny w procesie dydaktyczno-wychowawczym wychowującej dziecko z dysfunkcjami rozwojowymi;

11) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

12) pedagogizacja rodziców;

13) współpraca z instytucjami niosącymi pomoc rodzinie w sytuacjach kryzysowych, m.in. GOPS, policja, sąd, specjalistyczne poradnie, kuratorzy sądowi;

14) współpraca z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, w sprawach bieżących szkoły.

§44

1. Do wykonywania prac administracyjno-gospodarczych w gimnazjum zatrudnia się sekretarza szkoły, księgową, woźną, sprzątaczki, konserwatora, w sezonie grzewczym palaczy CO.

2. Szczegółowy zakres czynności pracowników wymienionych w ust. 1 określa Dyrektor Gimnazjum.

§45

1. Do zadań pracowników administracji obsługi należy:

1) troska o bezpieczeństwo uczniów poprzez sprawną organizację pracy, przestrzeganie przepisów oraz zasad BHP;

2) rzetelne wykonywanie powierzonych obowiązków;

3) przestrzeganie regulaminu pracy;

4) poszanowanie mienia szkoły;

5) przestrzeganie zasad współżycia społecznego;

6) przestrzeganie tajemnicy służbowej.

2. Pracownicy administracji i obsługi powinni włączać się w proces wychowawczy szkoły.

ROZDZIAŁ VI

Zasady sprawowania opieki nad uczniami

§46

1. Gimnazjum sprawuje nad uczniami opiekę podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych wg poniższych zasad:

1) na początku każdego roku szkolnego wychowawcy klas informują uczniów  o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w szkole;

2) zajęcia dydaktyczne obowiązkowe i nadobowiązkowe prowadzone są pod nadzorem upoważnionej do tego osoby zgodnie z przepisami BHP;

3) w przypadku odwołania zajęć z powodu nieobecności nauczyciela lub z innych przyczyn uczeń może być zwolniony przez wychowawcę lub Dyrektora Gimnazjum bądź też jego zastępcę bez konieczności informowania rodziców/prawnych opiekunów po wcześniejszym uzyskaniu pisemnej zgody od jednego z rodziców/opiekunów prawnych;

4) przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela, zgodnie z regulaminem (załącznik nr 12), harmonogramem  i rejonami opracowanymi przez Dyrektora Gimnazjum;

5) zajęcia w pracowniach, sali gimnastycznej, na terenie boiska szkolnego, odbywają się zgodnie z regulaminami wewnętrznymi, z którymi należy corocznie zapoznawać uczniów;

6) w sali gimnastycznej i na terenie boiska szkolnego nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza każdorazowo sprawność sprzętu sportowego;

7) stopień trudności i intensywności ćwiczeń nauczyciel dostosowuje do aktualnej sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących;

8) uczestnika zajęć uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne, zwalnia się  w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego rodziców/prawnych opiekunów.

2. Uczniowi zgłaszającemu dolegliwości zdrowotne udzielana jest pierwsza pomoc przez nauczyciela posiadającego odpowiednie uprawnienia.

3. Rodzice/prawni opiekunowie są na bieżąco informowani o dolegliwościach ucznia i w porozumieniu z nimi ustalane są dalsze działania w stosunku  do ich dziecka.

§47

1. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w Gimnazjum w następujących formach:

1) wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;

2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych;

3) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, rajdy;

4) imprezy wyjazdowe związane z realizacją programu nauczania – Zielone Szkoły, Białe Szkoły.

2. Zasady organizowania krajoznawstwa i turystyki zawarte są w:

1) rozporządzeniu MENiS z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków  i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe krajoznawstwa i turystyki;

2) rozporządzeniu MENiS z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach  i placówkach;

3) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne;

4) Prawo o ruchu drogowym;

5) Regulamin wycieczek (załącznik nr 13).

Ochrona wizerunku ucznia

§48

1. Gimnazjum, uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę jego wizerunku i danych osobowych;

2. Pracownikowi Gimnazjum nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (filmowania, fotografowania na terenie szkoły bez pisemnej zgody jego rodziców/opiekunów prawnych.

3. Rodzic/opiekun prawny, podczas pierwszego w danym roku szkolnym zebrania z wychowawcą, wyraża pisemną zgodę na umieszczenie wizerunku ucznia  i jego danych osobowych:

1) na stronie internetowej szkoły;

2) w budynku szkoły;

3) na łamach prasy lokalnej;

4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów prawnych nie jest potrzebna.


Zasady dostępu uczniów Gimnazjum do Internetu

§49

1. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu poprzez szkolne komputery, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

2. Na terenie Gimnazjum dostęp ucznia do Internetu możliwy jest:

1) pod nadzorem nauczyciela na lekcjach informatyki lub innych przedmiotów oraz zajęć pozalekcyjnych;

2) pod nadzorem nauczyciela bibliotekarza – na przeznaczonym do tego komputerze znajdującym się w bibliotece.


Monitoring wizyjny

§50

1. W szkole funkcjonuje monitoring wizyjny mający na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, pracownikom i innym osóbom przebywającym na terenie szkoły oraz zabezpieczenie budynku szkoły przed innymi zagrożeniami.

2. Monitoring funkcjonuje całodobowo.

3. Monitoring obejmuje miejsca, niosące potencjalne zagrożenia: wejścia do szkoły, korytarze, teren przyszkolny.

4. Monitoring służy zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony przed przemocą, demoralizacją, niszczeniem mienia oraz innymi przejawami patologii społecznej  na terenie szkoły.

5. System monitoringu służy podejmowaniu działań o charakterze profilaktycznym  i interwencyjnym.

6. Za monitoring odpowiada Dyrektor szkoły.

7. Prawo do odtwarzania zarejestrowanego obrazu i wykorzystania go  do działań wewnętrznych szkoły posiada Dyrektor Gimnazjum oraz upoważnione przez niego osoby.

8. W przypadku naruszenia prawa na żądanie organów ścigania szkoła udostępnia stosowne nagranie.

ROZDZIAŁ VII

Biblioteka szkolna

§51

1. W gimnazjum działa biblioteka.

2. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz pracownicy Gimnazjum.

3. Biblioteka szkolna umożliwia:

1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;

2) wypożyczanie zbiorów;

3) korzystanie ze zbiorów w czytelni;

4) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego w formie lekcji bibliotecznych;

5) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informacyjną.

4. Zbiory biblioteki szkolnej obejmują dwie grupy materiałów:

1) dokumenty piśmiennicze;

2) zbiory audiowizualne.

5. Wydatki biblioteki obejmują zakup i konserwację zbiorów. Wydatki mogą być uzupełniane dotacjami Rady Rodziców i innych ofiarodawców.

6. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza:

1) gromadzenie, ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów;

2) konserwacja i selekcja zbiorów;

3) wydzielanie księgozbioru podręcznego;

4) prenumerata i selekcja czasopism;

5) prowadzenie dokumentacji biblioteki;

6) udostępnianie zbiorów;

7) prowadzenie lekcji bibliotecznych;

8) organizacja okolicznościowych apeli, konkursów, wystaw i spotkań autorskich;

9) zapewnienie opieki uczniom, którzy nie uczestniczą w lekcjach religii, wdż.

7. Biblioteka szkolna posiada regulamin wewnętrzny (załącznik nr 14)

Archiwum

§ 52

1. W szkole prowadzone jest archiwum szkolne, którego podstawowym zadaniem jest gromadzenie, przechowywanie i zabezpieczenie przed zniszczeniem wszystkich dokumentów świadczących o pobycie ucznia w szkole oraz o jej działalności statutowej.

2. W skład gromadzonych dokumentów i pamiątek wchodzą między innymi:

1) arkusze ocen,

2) dzienniki,

3) kroniki klasowe,

4) kroniki organizacji młodzieżowych,

5) pamiątki, zdjęcia, taśmy, płyty CD, dyskietki,

6) inne dokumenty sporządzone przez Dyrekcję szkoły, pracowników pedagogicznych, Samorząd Uczniowski, Radę Rodziców.

3. Za prowadzenie archiwum odpowiada Dyrektor szkoły oraz sekretarz szkoły.

Organizacja działalności finansowej szkoły

§53

1. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.

2. Szkoła może, na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki specjalne pochodzące z:

1) dobrowolnych wpłat rodziców,

2) opłat za kursy, szkolenia, wynajem sal,

3) z innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3. Środki specjalne mogą być przeznaczone na:

1) działalność dydaktyczno – wychowawczą,

2) zakup pomocy naukowych i wyposażenia szkoły,

3) zakup materiałów na remonty i konserwację,

4) zakup środków czystości, materiałów biurowych,

5) inne cele wynikające ze statutowej działalności szkoły.

ROZDZIAŁ VIII

Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi

§54

1. Rodzice/opiekunowie prawni są głównymi partnerami Gimnazjum w realizacji procesu wychowawczego.

2. Rodzice/prawni opiekunowie i nauczyciele współdziałają ze sobą w zakresie wychowania, kształcenia i profilaktyki.

3. Współdziałanie nauczycieli z rodzicami/opiekunami prawnymi odbywa się na zasadzie wzajemnego szacunku, partnerstwa i rozumienia racji obu stron.

§55

1. Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo do:

1) znajomości zadań dydaktyczno-wychowawczych klasy i szkoły;

2) uzyskania informacji na temat wybranych programów nauczania, wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych i kryteriów ustalania oceny zachowania;

3) rzetelnej informacji na temat zachowania dziecka, jego aktywności, postępów i trudności, specjalnych uzdolnień, poziomu wiedzy  i umiejętności;

4) uzyskania informacji i porady w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;

5) występowania z wnioskiem o indywidualny tok nauczania lub indywidualny program nauczania;

6) informacji o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani do:

1) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka do szkoły;

2) współpracy z wychowawcą i nauczycielami;

3) uczestniczenia w klasowych zebraniach rodziców/opiekunów prawnych;

4) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;

5) zadbania o estetyczny wygląd dziecka zgodny z ogólnymi zasadami ubioru;

6) przekazywania istotnych informacji dotyczących zdrowia dziecka, mających wpływ na jego funkcjonowanie i bezpieczeństwo w szkole;

7) informowania szkoły o nieobecności ucznia;

8) pisemne usprawiedliwienie nieobecności dziecka w ciągu 7 dni od dnia powrotu do szkoły;

9) zaopatrzenia dzieci w potrzebne podręczniki i przybory szkolne;

10) dopilnowania posiadania przez ucznia dzienniczka.

3. Rodzice/opiekunowie prawni nie mogą ingerować w działania szkoły w zakresie rozwijania wiedzy i umiejętności ucznia, nie mogą ograniczać wymagań dyscyplinarnych, które wychowawcy klas lub Dyrektor zmuszeni są postawić uczniom ze względu na zachowanie.

§56

1. W celu zapewnienia ścisłej współpracy ze szkołą rodzice/opiekunowie prawni powinni w szczególności:

1) uczestniczyć w spotkaniach z wychowawcą i nauczycielami;

2) informować na bieżąco wychowawcę, pedagoga szkolnego lub psychologa o wszystkich istotnych sprawach dotyczących dziecka;

3) wspomagać wychowawców klas oraz nauczycieli w organizacji imprez  i wycieczek szkolnych;

4) współpracować z wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem w rozwiązywaniu indywidualnych problemów ucznia;

5) podejmować działania na rzecz szkoły i klasy.

§57

1. Gimnazjum organizuje spotkania nauczycieli z rodzicami/opiekunami prawnymi, stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.

2. Formami współdziałania rodziców/opiekunów prawnych ze szkołą są:

1) spotkania klasowe rodziców/opiekunów prawnych, organizowane co najmniej cztery razy  w ciągu roku szkolnego;

2) spotkania indywidualne rodziców/opiekunów prawnych z nauczycielami w ramach Dni Otwartych, zgodnie z harmonogramem ustalonym na początku każdego roku szkolnego;

3) spotkania z wychowawcami, nauczycielami wynikające ze spraw bieżących;

4) konsultacje rodziców/opiekunów prawnych z pedagogiem i psychologiem szkolnym;

5) kontakty telefoniczne lub e-mailowe;

6) wymiana informacji poprzez dzienniczek ucznia;

7) indywidualne lub zbiorowe spotkania z Dyrektorem lub Wicedyrektorem;

8) pisemne informowanie rodziców/opiekunów prawnych o ocenach i zachowaniu  w dzienniczku ucznia.

3. Indywidualne spotkanie rodzica/opiekuna prawnego z nauczycielem nie może zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru, innych zajęć prowadzonych  z uczniami.

ROZDZIAŁ IX

Uczniowie Gimnazjum

§58

1. Warunkiem przyjęcia ucznia do klasy pierwszej gimnazjum jest ukończenie przez niego szkoły podstawowej.

2. Do klasy pierwszej uczniowie składają następujące dokumenty:

1) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej;

2) zaświadczenie o wyniku sprawdzianu  po klasie szóstej;

3) kwestionariusz podpisany przez ucznia oraz jego rodziców/opiekunów prawnych.

3. Dyrektor Gimnazjum może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.

4. Na wniosek rodziców/opiekunów prawnych ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, Dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.

§59

1. Do klasy drugiej lub trzeciej ucznia przyjmuje się na podstawie:

1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej gimnazjum publicznego lub niepublicznego o uprawnieniach szkoły publicznej;

2) odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł.

2. Różnice programowe wynikające z różnych planów nauczania  zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przychodzi, uzupełnia na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia  w porozumieniu  z rodzicami/opiekunami prawnymi.

§60

1. Uczeń Gimnazjum ma prawo do:

1) informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania;

2) posiadania pełnej wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów  i zachowania;

3) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej;

4) poszanowania swej godności;

5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

6) swobody wyrażania myśli, sumienia i wyznania o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich;

7) dyskrecji w sprawach osobistych;

8) korzystania z pomocy doraźnej;

9) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;

10) nietykalności osobistej;

11) bezpiecznych warunków pobytu w szkole;

12) korzystania z pomocy stypendialnej;

13) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach;

14) wpływać na życie szkoły poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim;

15) zrzeszać się w organizacjach działających na terenie Gimnazjum.

2. Uczeń ma prawo do złożenia skargi o naruszenie jego praw zawartych w Statucie;

3. Skargę, o której mowa w ust. 2 uczeń składa osobiście lub za pośrednictwem rodziców/opiekunów prawnych do wychowawcy klasy;

4. W razie niezadawalającego rozstrzygnięci skargi przez wychowawcę klasy, uczeń może zwrócić się do Dyrektora Gimnazjum.

5. W sprawach spornych zgłaszanych przez większość uczniów ustala się co następuje:

1) uczniowie zgłaszają swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego;

2) Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w uzgodnieniu z opiekunem przedstawia sprawę zainteresowanemu nauczycielowi lub wychowawcy, którzy wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzygają sporne kwestie;

3) sprawy nierozstrzygnięte kierowane są do Dyrektora Gimnazjum, którego decyzje są ostateczne.

§61

1. Uczeń ma obowiązek:

1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych;

2) być przygotowanym do zajęć lekcyjnych;

3) posiadać wymagane środki dydaktyczne, mieć odrobione zadanie domowe;

4) nie spóźniać się na lekcje bez ważnego powodu;

5) przestrzegać prawa innych uczniów do pełnego korzystania z lekcji.

2. Podczas lekcji obowiązuje zakaz spożywania posiłków, żucia gumy.


Usprawiedliwianie w określonym terminie i formie nieobecności  na zajęciach edukacyjnych

§62

1. Rodzice/opiekunowie prawni usprawiedliwiają nieobecność ucznia pisemnie w dzienniczku.

2. Wpisu o usprawiedliwieniu nieobecności dokonuje wychowawca klasy zgodnie z Regulaminem Prowadzenia Dokumentacji Szkolnej (załącznik nr 15).


Dbałość o schludny wygląd oraz noszenie odpowiedniego stroju

§63

1. Uczeń ma obowiązek dbać o higienę osobistą i swój wygląd.

2. Uczeń ma obowiązek dostosować ubiór do poniższych zapisów:

1) strój powinien być schludny czysty, w stonowanych kolorach;

2) tułów zasłonięty;

3) dopuszcza się delikatny makijaż;

4) włosy mogą być farbowane tylko na naturalny kolor;

5) nie należy nosić ozdób typu długie kolczyki, klipsy;

6) nie należy nosić emblematów obrażających wiarę, kulturę innych osób;

7) nie należy nosić czapek i kapturów w budynku szkoły.

8) podczas uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy.

9) na lekcjach wychowania fizycznego wymagana jest biała koszulka, ciemne spodenki (czarne lub granatowe) oraz odpowiednie buty.


Warunki korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Gimnazjum

§64

1. W Gimnazjum obowiązuje bezwzględny zakaz używania telefonów komórkowych  i innych urządzeń elektronicznych.

2. Zabrania się nagrywania wypowiedzi nauczyciela oraz kolegów, fotografowania, filmowania kogokolwiek bez jego zgody.

3. W przypadku nieprzestrzegania ww. zasad  nauczyciel ma prawo do odebrania telefonu lub innego urządzenia i przekazania go Wicedyrektorowi;

4. Wicedyrektor zwraca telefon lub inne urządzenie rodzicowi/prawnemu opiekunowi ucznia.


Zachowanie wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów

§65

1. Uczeń ma obowiązek:

1) Okazywać szacunek nauczycielom, pracownikom szkoły i innym uczniom poprzez:

a) używanie zwrotów grzecznościowych;

b) dostosowanie języka do adresata;

c) odpowiedni ton głosu;

d) nieużywanie obraźliwych gestów.

2) Przestrzegać zasad kultury współżycia, kultury języka oraz przeciwstawiać się przejawom wulgarności i brutalności.

3) Respektować prawo każdego człowieka do nietykalności fizycznej  i bezpieczeństwa psychicznego.


Inne obowiązki ucznia

§66

1. Uczeń ma obowiązek:

1) przestrzegać zapisów Statutu;

2) przestrzegać regulaminów i zarządzeń szkolnych;

3) stosować się do poleceń wszystkich pracowników szkoły w sprawach dotyczących  zachowania i bezpieczeństwa;

4) informować pracowników szkoły o przejawach wandalizmu, zagrożeniu bezpieczeństwa lub braku poszanowania godności swojej lub innego ucznia;

5) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, m.in. poprzez;

a) zostawianie odzieży wierzchniej w szatni;

b) wrzucanie śmieci do kosza;

c) używanie środków higieny zgodnie z przeznaczeniem;

d) nieniszczenie stolików, krzeseł i innego wyposażenia szkoły.

6) przestrzegać zakazu stosowania śródków odurzających, spożywania alkoholu i palenia papierosów na terenie szkoły lub poza nią;

7) niewnoszenia przedmiotów niebezpiecznych.

2. Uczeń nie powinien przynosić do szkoły rzeczy cennych, by nie uległy zniszczeniu lub zostały zgubione;

3. Obowiązkiem ucznia jest spędzać przerwy w miejscach do tego wyznaczonych.

4. Obowiązkiem ucznia jest godnie reprezentować szkołę.

5. Obowiązkiem ucznia jest naprawić wyrządzone szkody materialne i moralne:

1) w przypadku zniszczenia mienia szkoły uczeń zobowiązany jest naprawić szkody z pomocą rodziców/opiekunów prawnych (za szkody spowodowane przez dzieci odpowiadają  materialnie rodzie/opiekunowie prawni;

2) w przypadku kradzieży uczeń zobowiązany jest do zwrotu skradzionego przedmiotu;

3) w przypadku, kiedy uczeń słowem bądź czynem obraża lub krzywdzi innych, poza sankcjami wynikającymi z kroków  dyscyplinujących, uczeń ma obowiązek przeprosić oraz zadośćuczynić osobie pokrzywdzonej.


Nagrody i kary

§67

1. Uczeń Gimnazjum może być nagradzany za:

1) wyróżniające  wyniki w nauce;

2) wysokie osiągnięcia podczas konkursów, olimpiad, zawodów sportowych;

3) wzorowe wypełnianie obowiązków i powierzonych zadań;

4) wykazywanie się inicjatywą i kreatywnością;

5) podejmowanie działań na rzecz innych osób (wolontariat);

6) dzielność i odwagę.

2. Nagrodami są:

1) pochwała wychowawcy wobec klasy;

2) pochwała Dyrektora wobec innych uczniów Gimnazjum;

3) wpis do Złotej Księgi Absolwentów, jeżeli ukończył Gimnazjum  z wyróżnieniem;

4) świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał ze wszystkich przedmiotów nauczania średnią 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania;

5) stypendium za uzyskanie średniej ocen co najmniej 5,00 i bardzo dobrej oceny zachowania;

6) nagroda książkowa za świadectwo z wyróżnieniem;

7) dyplom lub list pochwalny, jeżeli wyróżnia się w nauce i wykazuj wzorową postawę;

8) darmowy lub częściowo sfinansowany udział w  wycieczce;

9) tytuł  Najlepszego Absolwenta Gimnazjum – Nagroda Wójta;

10) nagroda za uzyskanie najwyższego wyniku z egzaminu gimnazjalnego.

3. Nagrody przyznaje Dyrektor Gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego.

4. Dopuszcza się nagradzanie zbiorowe zespołu lub klas.

5. Nagrody rzeczowe finansowane są z budżetu Gimnazjum oraz przez Radę Rodziców.

§68

1. Najlepszym absolwentem zostaje uczeń:

1) który w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał najwyższą średnią z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz wzorową lub bardzo dobrą ocenę zachowania.

§69

1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej  z wyróżnieniem, jeżeli  w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał:

1) średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

2. Uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych wpisanych  na świadectwie ukończenia szkoły:

1) średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

§70

1. Za nieprzestrzeganie przez ucznia Statutu Gimnazjum, łamania norm i reguł zachowania w szkole, uczeń może być ukarany:

1) upomnieniem ustnym wychowawcy klasy;

2) upomnieniem pisemnym wychowawcy klasy z powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych;

3) pozbawieniem przez wychowawcę pełnionych w klasie funkcji;

4) upomnieniem ustnym Dyrektora Gimnazjum;

5) upomnieniem pisemnym Dyrektora Gimnazjum z powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych;

6) pozbawieniem pełnionych funkcji w Gimnazjum;

7) zawieszeniem na czas określony prawa do udziału we wszystkich zajęciach prowadzonych systemem pozalekcyjnym oraz wycieczkach, z wyjątkiem tych, podczas których realizowane są elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych;

8) przeniesienie ucznia do równoległego oddziału Gimnazjum;

9) przeniesienie ucznia do macierzystej szkoły (dotyczy ucznia spoza rejonu);

10) przeniesienie do innej szkoły.

2. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo złożyć wyjaśnienia.

3. Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia.

4. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą uczniów.

§71

1. Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do Dyrektora Gimnazjum.

2. Odwołanie może wnieść uczeń lub jego rodzic/opiekun prawny do Dyrektora Gimnazjum  w ciągu 7 dnia od uzyskania informacji o karze.

3. Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

4. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.

§72

1. Od kary wymierzonej przez Dyrektor Gimnazjum uczeń lub jego rodzice/opiekunowie prawni mają prawo do wniesienia odwołania do Mazowieckiego Kuratora Oświaty Delegatura w Radomiu w terminie 7 dni od wymierzenia kary.

§73

1. Jeżeli uczeń swoim niepoprawnym zachowaniem wywiera demoralizujący wpływ na innych uczniów, na wniosek Rady Pedagogicznej Dyrektor Gimnazjum zwraca się do Mazowieckiego Kuratora Oświaty z wnioskiem                o przeniesienie ucznia  do innej szkoły.

2. O przeniesieniu ucznia do innej szkoły Dyrektor wnioskuje, gdy:

1) uczeń zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu, życiu innych uczniów i pracowników szkoły, umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi, dopuszcza się kradzieży, demoralizuje innych uczniów, swoim zachowaniem wpływa negatywnie na postawy innych uczniów, a zmiana środowiska może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia.

2) Stosowane środki zaradcze nie przynoszą rezultatów:

a) wielokrotne rozmowy z uczniem w obecności rodziców/opiekunów prawnych, wychowawcy klasy, pedagoga i psychologa;

b) praca zespołu wychowawczego;

c) współpraca z Sądem dla Nieletnich, kuratorem sądowym, policją.

§74

1. Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu  egzekucyjnym  w administracji.

2. Przez niespełnianie obowiązku szkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% wszystkich obowiązkowych zajęć w Gimnazjum.

3. W przypadku stwierdzenia nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia podejmowane są następujące działania:

1) Dyrektor szkoły wysyła listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do rodziców/opiekunów prawnych ucznia upomnienie zawierające stwierdzenie, że obowiązek szkolny nie jest realizowany, wezwanie do posyłania dziecka do szkoły z wyznaczeniem terminu oraz informację, że niespełnianie obowiązku skutkuje skierowaniem sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego;

2) w przypadku braku kontaktu ze strony rodziców/opiekunów prawnych ucznia pedagog lub psycholog szkolny kieruje do instytucji wspomagających pracę szkoły  (GOPS, policja, kurator) informację o nierealizowaniu obowiązku szkolnego,  z prośbą o interwencję;

3) dalsze nierealizowanie obowiązku szkolnego przez ucznia, skutkuje złożeniem do Sądu Rodzinnego – Wydział Rodzinny i Nieletnich wniosku o wgląd w sytuację rodzinną i wychowawczą ucznia oraz wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych;

4) wszystkie dokumenty związane z realizacją tej procedury znajdują się w dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej u pedagoga szkolnego;

4. Jeżeli działania wymienione w ust. 3 nie przyniosą pozytywnych rezultatów Dyrektor Gimnazjum występuje z wnioskiem o wszczęcie egzekucji.

ROZDZIAŁ X

Postanowienia końcowe

§75

1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Gimnazjum jest Rada Pedagogiczna.

2. Dyrektor Gimnazjum po nowelizacji opracowuje i publikuje tekst ujednolicony Statutu Gimnazjum.

§76

Regulaminy określające działalność organów Gimnazjum jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego Statutu jak również z przepisami wykonawczymi do Ustawy o Systemie Oświaty.

§77

W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.